niat solat jumaat.


kali ini penulis nak bercerita tentang niat solat jumaat.

anda semua hafal ke?

ceritanya macam ni.ada seorang hamba ALLAH ni bergaduh,pastu sorang dari mereka berkata'kalau ko hebat sangat baca niat solat jumaat'jawablah hamba ALLAh tersebut dengan berkata'aku mengaku memang aku xreti baca niat solat jumaat,ko tanye orang ko reti ke baca'hamba yang tadi menjawab'aku pon xreti'.terkejut penulis dan kawan penulis mendengar yang mereka tidak pandai mambaca niat solat jumaat.(kisah benar dari dalam kehidupan asyraf.com)cerita ni bukan nak mengaibkan korang ni untuk pengajaran.

persoalannya:mereka ni solat jumaat macam mana?



NIAT SEMBAHYANG JUMAAT




Usalli fardha Juma'ati raka'ataini adaan makmuman lillahi ta'ala

Ertinya: Sahaja aku sembahyang fardhu Jumaat dua rakaat mengikut imam tunai kerana Allah Ta'ala.


post signature


Komen anda amat dihargai untuk membaiki mutu blog ini. Terima kasih.

6 komen:

♫azmiera eizz♥™ said...

template baru ke?
papep0wn, yg solat jumaat 2 betulbetulbetul ke?
ngee~ =p

~@cap~1995 said...

azmiera:yup template baru...nape??cun x template baru nie?hehe
yup...bede solat jumaat nie mmg betol...bukan nk mengaibkan dorg..cume nk buat diri sendiri lebih bermotivasi...itu je

kembara™ said...

em..tak pelik sekarang kalau mereka tak reti nak baca niat..Quran pun belum tentu mereka mampu baca..itulah hakikatnya pemuda pemudi zaman sekarang..sudah jauh dari ajaran islam..
sekadar pembetulan..kalimah "fardha" tu xde 'z'..kalau boleh buangla z tu..

~@cap~1995 said...

kembara:mmg betol pon..tapi rakan2 say tu reti bace alquran alhamdulillah..
'z' ok...saya betol kan..thank bgtau

Haddy Haswyra said...

Apabila seseorang itu tidak pandai niat atau tidak niat solat, bererti dia berkemungkinan niat solat fardhu 5 waktu pun tak betul atau tak tahu. Sebab niat solat adalah lebih kurang sama ja, cuma ditambah rakaat dan waktu solat sahaja. Tambahan makmum atau imam jika solat berjemaah.

Niat ni sebenarnya maksudnya lebih kurang sama, kalau niat solat pun tak tahu, niat mandi junub pun tak tahu jugak la kot, atau niat posa pun tak berapa sure, sumanya ala kadar je la kan. Sekadar ikutan. Orang buat kita buat tapi niat pun entah apa entah.

~@cap~1995 said...

handy haswyra:kemungkinan jugak ape yg awk ckpkn2,,,

 

Copyright @ 2009/10 asyraf.com: niat solat jumaat. | Original Template: Blogger | Modified By ASYRAF1995 dan ien | Resolution: 1024x768 | Best View: Google Chrome | Top